Maatschappelijk verantwoord en lekker eten in restaurant De Waard
Zin in een verantwoorde maaltijd? Dat komt goed uit! Vanaf 31 oktober kunnen alle huurders van IPKW op het park terecht voor een maatschappelijk verantwoorde, maar vooral lekkere maaltijd van KickStart Food. De jonge en ambitieuze ondernemer Bram Steneker (30) start in het Parkrestaurant De Waard zijn eerste eigen horecazaak.
KickStart Food gaat alle horeca op het industriepark verzorgen. “Dit betekent dat we operationeel zijn vanuit het Parkrestaurant De Waard, maar dat we daarnaast ook eten op locatie aanbieden. Zelfs buiten het industriepark gaan we klanten van eten voorzien”, vertelt de kersverse ondernemer. Duurzaamheid staat hoog op de agenda. Bram: “We gaan onder andere samenwerken met Nedergroep, waar producten direct van Nederlandse boeren worden gekocht.” Dus naast vegetarisch eten biedt KickStart Food vlees en vis, maar dan wel lokaal en biologisch geproduceerd. Ook gaat KickStart Food ervoor zorgen dat er weinig eten weggegooid wordt door onder andere wekpotten te gebruiken en heel kritisch inkopen te doen. “We gaan er in ieder geval voor zorgen dat zo min mogelijk in de prullenbak belandt”, zegt Steneker. Huurders van het Industriepark Kleefse Waard kunnen naast het nuttigen van een lunch ook bij KickStart Food terecht voor interessante foodconcepten. Een voorbeeld hiervan is fine dining: een 7-gangenmenu op hoog niveau met bijpassende wijnen.
Een kickstart voor jongeren
De naam KickStart Food komt niet zomaar ergens vandaan. De maatschappelijke onderneming wil een werkplek creëren voor jongeren die wij een ‘kickstart’ geven in hun carrière en laten groeien met vakkennis en zelfvertrouwen. Voor Bram is juist de combinatie van het starten van een onderneming en het bieden van een kans aan jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt een droom die werkelijkheid wordt. Bram: “Toen ik zo’n acht jaar geleden door het Vierbeek College werd gevraagd om horeca gerelateerd onderwijs te ontwikkelen voor jongeren met gedragsproblemen twijfelde ik geen moment. Mijn besluit om dat nu door te zetten in mijn eigen bedrijf is de kers op de taart. Slechts het geven van vertrouwen aan deze jongeren kan al betekenen dat ze uit hun schulp kruipen en een eerlijke kans krijgen in deze maatschappij.” Het streven van KickStart Food is dat in ieder geval 60 procent van de medewerkers maatschappelijk is. En dat is een mooi streven.