Opwindende rijbeleving met 100% elektrische motorfiets
Een van de onderzoeksprojecten binnen het Mobility Innovation Center op het Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem richt zich op elektrische motorfietsen (e-bikes). Deze zijn ontworpen voor gemakkelijke dagelijkse oplaadbeurten. De aandrijflijn op deze Zero-motorfietsen is voor 100% elektrisch, zodat de emissie van koolwaterstofgassen en schadelijke stoffen aanzienlijk afneemt en aardoliereserves worden ontzien. Peter Halter en Jeroen van de Kamp, 2e-jaars HAN-studenten Elektrotechniek, ontdekken wat allemaal mogelijk is!
De overstap op elektrisch heeft een aantal in het oog springende pluspunten zoals:
- Nooit meer stoppen bij een benzinestation
- Geen olie en geen uitlaatgas
- Beperkt gewicht van een elektrische motorfiets
- Overbodig onderhoud van de aandrijving, waardoor de machine versneld kan accelereren.
Hierdoor ontstaat een uiterst revolutionair en opwindende rijbeleving voor de motorliefhebber. Maar hoe zorg je voor een goede prijs-prestatie van zo’n e-bike als een verouderd batterijpakket defect is?
Werkend accumanagement
Peter Halter en Jeroen van de Kamp, 2e-jaars HAN-studenten Elektrotechniek, hebben de opdracht gekregen om een Zero-elektrische motorfiets uit 2010 weer werkend te maken, zodat er met accu’s (batterijen) langdurig en zuinig mee gereden kan worden. De studenten dienen vooral een goede afweging te maken in enerzijds de kosten en anderzijds de prestaties.
Mitsubishi Outlander hybride
De studenten kregen met een 1e versie van een elektrische motorfiets te maken waarvan de accu’s inmiddels waren leeggelopen.
Peter: ‘Gelukkig hebben we andere accu’s op de kop weten te tikken die afkomstig zijn van een Mitsubishi Outlander hybride uit 2014. Dit zijn lithium-ion accucellen die tegenwoordig in veel vervoermiddelen, maar ook in smartphones worden toegepast. Dankzij state-ofthe-art chemie met lithium-ion accucellen en geavanceerde systemen voor accumanagement kan elke motorfiets verder en sneller rijden en gaat hij langer mee. Daarom toetsen we of deze aanname ook geldt voor de betere accu’s die wij hebben gekocht.’
Gemotiveerde afweging
Jeroen vult aan dat ze tijdens hun onderzoekswerk een testopstelling hebben bedacht. ‘Zo kunnen we beter de capaciteithoeveelheid van de accu’s meten zodat we straks een goed gemotiveerde afweging in kosten en prestaties kunnen presenteren aan onze opdrachtgever.’
Zuinige, groene en duurzame e-bike
De studenten willen ook de laadtoestand van de aangeschafte accu’s optimaliseren en zo de gezondheid van de accu’s op lange termijn verder verbeteren. Door dit project ontdekten ze de zuinige, groene en duurzame mogelijkheden van de e-bike. Vooral Jeroen, zelf motorliefhebber en bezig met zijn rijbewijs, ziet zichzelf in de toekomst wel rijden op een Zero-motorfiets.
‘We hebben al een aantal keren gereden op de e-bike uit ons project, maar dit is duidelijk een verouderd model. Geef mij maar een van de nieuwste modellen, die vind ik best wel vet.’
Bron: HAN