Eerste demo-voucher uitgereikt voor slim laadsysteem
Op donderdag 17 juni reikte de Arnhemse wethouder Jan van Dellen de eerste demo-voucher van De Groeiversneller uit aan Henri Overbeek en zijn collega’s van Venema E-Mobility Charge Systems. Connectr ondersteunt Venema bij haar pilot. Overbeek: “Het is heel fijn om samen te werken met een netwerk van partijen die de weg kennen en die weten hoe je stappen kunt maken.”
Met ondersteuning van dit programma installeert Venema op Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem een testlocatie voor CASIO: Chargepoint And Storage in One. Dit DC-laadsysteem voor elektrische auto’s laadt niet alleen, maar slaat ook zonne-energie op zónder tussenkomst van een omvormer. “Het energieverlies door een omvormer kunnen we verminderen met zo’n 75%”, aldus Overbeek. “Daarnaast creëren we met CASIO een energiesysteem waarmee we het huidige energienet ontlasten, en kan opgewekte zonne-energie direct lokaal worden gebruikt.”
Met je auto het licht in huis aandoen
Overbeek: “We zitten midden in een energietransitie en hebben te maken met fluctuerende energiestromen, zoals wind- en zonne-energie. Ons huidige energienet kan dat allemaal lastig aan. We moeten het systeem daarom slimmer maken. Eén van de oplossingen is ons CASIO-systeem.”
Met CASIO gaat Venema een stap verder dan vehicle-to-grid (V2G), waarbij de opgeslagen energie in de batterij van een elektrische auto teruggeleverd kan worden aan het elektriciteitsnet. “We brengen zonne-energie zo optimaal mogelijk naar auto’s en gebouwen, en kunnen energie direct opslaan in een batterij, in de auto of in de grond. Met de batterij van je auto kun je dan ’s avonds het licht in je huis aan doen. De energie die je lokaal opwekt laten we zo min mogelijk het energienetwerk in gaan, en zo ontlasten we dus het net.”
Ter toelichting: zonnecellen wekken gelijkstroom (DC) op, waarna een omvormer het omzet in wisselstroom (AC) – zo kan de stroom uit het stopcontact komen. De accu’s in elektrische auto’s gebruiken echter gelijkstroom; wisselstroom kan niet opgeslagen worden in een batterij. Ook bij het laden van een batterij zit er dus een omvormer tussen. Met CASIO zijn deze omvormers niet meer nodig.
Versnellen door te verbinden
“Voor een succesvolle energietransitie moeten we leren, innoveren en samenwerken”, voegt Jeroen Herremans van Connectr toe. “Door gezamenlijk de schouders eronder te zetten, met een heel netwerk van bedrijven in de regio, kunnen we meer economie halen uit innovaties. We zijn blij Venema te kunnen helpen met het mogelijk maken van deze demo, de samenwerking met het onderwijs uit te breiden en de faciliteiten van Connectr, namelijk het Elaad Testlab, te benutten. Door te verbinden, versnellen we.”
Overbeek: “Wij zijn een technisch bedrijf en zijn niet bezig met dit soort trajecten. Connectr legt voor ons verbindingen met relevante partijen, dat helpt ons de goede weg te vinden. Er zit zoveel kennis in deze omgeving. Door samen te werken kunnen wij onze R&D versterken.”
100 procent NL
“Het leuke van CASIO is dat het een 100 procent Nederlands product is”, vervolgt Overbeek. “Wij maken gebruik van de techniek die de TU Delft ontwikkelde. Verder werken we samen met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en met diverse ROC’s; er hebben veel studenten meegewerkt aan CASIO.”
“We zijn dit project twee jaar geleden gestart, als onderdeel van een project om de netstabiliteit in oude woonwijken te verbeteren. Het plan was om te testen in een woonwijk, maar door corona liep alles anders. We zijn blij met IPKW als testlocatie; het is dichtbij, dus we kunnen de kinderziektes er snel uithalen. Ook de samenwerking met Connectr en ElaadNL is zo heel gemakkelijk. We wisselen veel kennis met elkaar uit. En we creëren hier een omgeving waar de HAN onderzoek kan doen. Zij ontwikkelen theoretische modellen; in de testomgeving kunnen ze onderzoeken of het werkelijk zo werkt.”
Productie in de regio
Overbeek is duidelijk over Venema’s ambitie: “Op het gebied van DC laadsystemen willen we een belangrijker speler zijn. Dat zijn we al wel, maar we kunnen verder opschalen. Daarnaast willen we de laadpalen in de regio produceren. Een laadpaal heeft een heel gewicht, het zou onzinnig zijn om de productie uit te besteden aan een Oost-Europees land, om vervolgens alles weer op de boot terug te zetten. We zijn nog wat aan het pionieren en Connectr helpt ons om op een goede manier in de volgende fase te komen.”
Via demonstratievouchers van De Groeiversneller ondersteunen provincie Gelderland en de Gemeente Arnhem innovatieve bedrijven die hun producten willen uittesten in een real life omgeving. Oost NL voert het programma uit.