Arnhem krijgt derde openbare waterstoftankstation van Nederland
Arnhem krijgt een publiek waterstoftankstation voor lijnbussen, huisvuilwagens én personenauto’s. Het tankstation gaat in 2019 open op de Westervoortsedijk, aan de rand van Industriepark Kleefse Waard (IPKW). Het bedrijf PitPoint gaat de bouw doen en met technologie van HyGear wordt de waterstof ter plekke geproduceerd.
Samenwerking overheid en bedrijfsleven
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Gelderland, gemeente Arnhem en PitPoint werkten samen om dit station hier te krijgen. Ook de Europese Unie is medefinancier voor de bouw van het tankstation. Jan van Dellen, wethouder economie en lid van The Economic Board ziet ook economische kansen: “Met het station laat Arnhem haar innovatieve kracht zien. Ik ben ervan overtuigd dat dit de aantrekkelijkheid van Arnhem voor innovatieve bedrijven vergroot.”
Kevin Rijke, directeur van IPKW: “Het tankstation past uitstekend bij de duurzame ambitie van IPKW, waar meerdere bedrijven in waterstof gevestigd zijn, zoals HyGear en Nedstack.”
Het mooie is dat hiermee de patstelling wordt doorbroken: geen tankstations, geen auto’s en geen auto’s, geen tankstations.
Waterstofvoertuigen stimuleren
Waterstofauto’s zijn elektrische auto’s die hun energie halen uit waterstof. Waterstof tanken gaat veel sneller dan de auto opladen met stroom.
Oskar Voorsmit, Business Development Manager Waterstof legt uit op de website van PitPoint: “Wij geloven sterk in waterstof als schone brandstof en zijn dan ook heel blij dat we hier in de regio Arnhem nu ook in een tankstation kunnen investeren zodat er meer waterstofvoertuigen op de weg kunnen en zullen komen.”
Op dit moment rijdt er maar een klein aantal auto’s op waterstof. Er zijn nog te weinig tankstations om het rijden aantrekkelijk te maken. De bouw van meer tankstations kan autorijders stimuleren ook op waterstof over te stappen. De Nederlandse overheid wil dat er in 2020 al 20 waterstofstankstations gereed zijn. Het gaat er daarbij om dat er een landelijk dekkend netwerk ontstaat van publieke stations.
Dit netwerk is dan weer onderdeel van een groter Europees netwerk dat ontwikkeld wordt in het 2Nodes project. Dat netwerk loopt van Finland tot onder België en Nederland, in de zogenoemde hydrogen corridor.
Er is al een stijging te zien in het aantal waterstofauto’s. Momenteel rijden er zo’n vijftig rond in Nederland, maar een bestelling voor honderd nieuwe exemplaren is al gedaan bij Hyundai.
Bron: theeconomicboard.com