IPKW’er Time Shift energy storage geeft Tesla-batterij tweede leven
Time Shift energy storage groeit hard! De ruimte waarin zij zijn begonnen op IPKW is al te klein en uitbreiding is noodzakelijk. Wat ze precies doen kun je lezen in onderstaand artikel die onlangs is verschenen op telegraaf.nl.
Tevens is IPKW vandaag samen met Time Shift energy storage in gesprek geweest met Prins Constatijn van Oranje van StartupDelta, gedeputeerde Michiel Scheffer en andere start-ups om te kijken of StartupDelta aanjager van een nationale Champions League aanpak kan zijn.
Bedrijf geeft Tesla-batterij tweede leven
Wat gebeurt er met EV-batterijen als hun levensduur in Tesla’s en andere elektrische voertuigen erop zit? De meeste eindigen in de verbrandingsoven. Zonde, meent de jonge ondernemer Casper Scheltinga (31). ,,Het is geavanceerde techniek die je heel goed een tweede leven kunt geven.”
Scheltinga werkte al met afvalstromen en recycling toen hij ineens de waarde inzag van de groeiende hoeveelheid afgedankte lithium-ion batterijen. Hoe meer hybride en elektrische auto’s er over de Nederlandse wegen zoeven, hoe meer tweedehands batterijen er beschikbaar komen. ,,Bovendien is er een groeiende vraag naar opslagsystemen voor energie.”
Energietransitie
Eén plus één is twee, dacht Scheltinga. Dus startte hij drie jaar geleden samen met zijn broer Wietse (27) Time Shift Energy Storage. De duurzame insteek en de wens om iets te betekenen in de energietransitie trok al aandacht in Oost-Nederland. Vorig jaar oktober won het bedrijf de regionale Jan Terlouw Innovatieprijs.
In de volle werkruimte op het Industriepark Kleefse Waard in Arnhem staat een houten kist van ruim één bij één meter. Bovenop liggen twee gebruikte herlaadbare batterijen uit een plug-in Volkswagen. ,,In de kist zit een aluminium bak met acht van deze batterijen”, vertelt Scheltinga. ,,Zo krijgen we onze ‘grondstof’ binnen.”
De techneuten inspecteren vervolgens elke batterij. Hoe stabiel is ze nog? Hoe lang zou de batterij nog mee kunnen? Een deel is niet te redden, door fabrieksfout of slijtage. Maar de meeste wel. In serie-opstelling zijn de tweedehands batterijen uitstekend bruikbaar als systeem voor (industriële) energieopslag.
,,In een Tesla ligt de hele vloer vol batterijen. Die herlaadbare lithium-ion batterijen moeten in staat zijn piekvermogen te leveren. Maar die kracht neemt, net als bij de batterij in een mobiele telefoon, na een aantal jaren af. Het betekent echter niet dat de battery-packs onbruikbaar zijn voor opslag en rustiger gebruik.”
Vele toepassingen
De toepassingen zijn legio. Vakantiepark GreenHuus in Zeeland stapt volledig over op zelf opgewekte energie. De huisjes zijn goed geïsoleerd en worden verwarmd met warmtepompen. De stroom komt van eigen zonnepanelen, maar het park heeft ook stroom nodig als de zon niet schijnt. Daarom bouwen de broers Scheltinga nu een systeem voor energieopslag in een zeecontainer. ,,Duurzaamheid wordt het belangrijkste uitgangspunt voor het park.”
Ook een toeleverancier voor muziekfestivals wil met de ondernemers in zee. ,,Als er tienduizend man van muziek willen genieten, heb je in korte tijd veel energie nodig. Voor de versterkers, de lichten en de bar. Nu zijn het nog vaak dieselgeneratoren die de stroom opwekken. Maar met een systeem voor energieopslag kan het dieselverbruik met wel 90% omlaag. Dat scheelt niet alleen in de kosten, het maakt de vergunningaanvraag bij gemeenten ook makkelijker.”
Hoewel steeds meer afnemers de mogelijkheden inzien van energieopslagsystemen, ook netwerkbeheerders zijn afnemers, heeft Scheltinga bij de wat oudere generatie nog wel eens het idee te trekken aan een dood paard. ,,Ik zie een duidelijk generatieverschil. Voor jongeren zijn elektrische auto’s en groene energie volkomen normaal. Ouderen denken vaak: waarom moet ik veranderen?”
Uitbreiding
Niet voor elke opdracht werkt het bedrijf met alleen tweedehands batterijen. Nieuwe batterijen zijn soms goedkoper. ,,Oude batterijen een tweede leven geven is financieel niet altijd de beste keuze, maar het is wel het meest duurzaam. Het uit elkaar halen en vernietigen van battery-packs blijft een vervuilend proces. Duurzaamheid blijft ons belangrijkste doel.”
De bedrijfsruimte in Arnhem oogt alweer te klein. Voor het installeren van opslagsystemen in zeecontainers komt binnenkort een nieuwe ruimte op hetzelfde industriepark vrij. Ook het aantal werknemers groeit. Softwarespecialist Roy van Lierop is tot nu toe de enige werknemer. ,,Binnenkort begint een andere medewerker en dit jaar verwachten we nog vier mensen aan te nemen.”
Bron: telegraaf.nl