‘Nederlandse waterstof gaat Chinezen lucht geven’
Het waterstoftijdperk is aangebroken en Nederlandse bedrijven zouden gek zijn als ze daar geen graantje van zouden meepikken. Te beginnen in China, waar enorme kansen liggen.
,,In heel Nederland rijden zes bussen op waterstof. In de Chinese miljoenenstad Wuhan willen ze er op proef al tweeduizend laten rijden.” Judith van de Bovenkamp van ontwikkelingsmaatschappij Oost NL laat er geen misverstand over bestaan: de Nederlandse waterstofhandelsmissie naar China van afgelopen week is van immens belang. ,,Wij zijn in staat om bijna de hele waterstofketen – van productie, opslag en de motor tot en met tankstations – naar China te brengen.”
Waar Nederland nog treuzelt, gaat in China de knop om. ,,Ze gaan voor waterstof. Subsidies op batterij-elektrische auto’s worden er versneld afgebouwd, die voor waterstofvoertuigen zijn sterk gegroeid”, weet Van de Bovenkamp.
Op het lijstje van bedrijven dat op waterstofmissie naar China is gegaan, staan onder meer de IPKW’ers HyMove (brandstofcelsystemen) en Nedstack (brandstofcellen) uit Arnhem, Veco uit Eerbeek (hoogwaardige onderdelen voor brandstofcellen) en Pitpoint Clean Fuels uit Nieuwegein (leverancier van waterstoftankstations).
Lucratieve contracten
Of het in China al meteen tot lucratieve contracten komt, is overigens nog maar de vraag. Meestal worden deals lang van tevoren voorgekookt en die aanwijzingen zijn er nu niet. Het vertrouwen van de Chinezen winnen is vooralsnog het belangrijkste doel.
Professor David Smeulders, hoogleraar energietechnologie aan de Technische Universiteit van Eindhoven, denkt dat ons land heel wat te bieden heeft. ,,China is ongelooflijk goed bezig, investeert veel in waterstof. Maar het integreren van alle componenten, daar zijn wij goed in. Zij blinken uit in produceren op grote schaal. Wij zijn innovatiever, creatiever. Onze kennisinfrastructuur is beter.”
HyMove-directeur Theo Hendriks (71) kan dit alleen maar bevestigen. ,,Wij verbinden de waterstofketen. China zit nog lang niet op ons niveau. Ook technisch niet. Onze brandstofcelsystemen zijn tot wel 40 procent zuiniger.”
Smeulders vindt dat Nederland het ijzer moet smeden nu het heet is. ,,Vergeet niet dat Nederland na Duitsland de grootste producent van waterstof is. Die wordt nu nog vooral gebruikt om er kunstmest van te maken. Niet eens duurzaam. De Duitsers maken waterstof uit aardgas. Dat kan dus veel groener.”
Hoopvol
Er bestaan in ons land overigens wel plannen om overtollige windenergie op zee te gebruiken voor de productie van waterstof, maar concrete stappen zijn nog niet gezet. Grote bedrijven als Tennet, Gasunie, Eneco, Tatasteel en Rotterdam Seaport ‘oriënteren zich’ nog op waterstof, weet Smeulders. Eigenlijk is alleen Akzo al een fase verder: de multinational gaat daadwerkelijk een grote waterstoffabriek bouwen in Delfzijl. ,,Er gaat ook hier echt wel wat gebeuren”, besluit Smeulders hoopvol.
Hendriks weet zeker dat hij nog gaat meemaken dat we voor waterstof kiezen. ,,De afslag naar schone energie en schone lucht was nog nooit zo dichtbij.‘’
Bron: destentor.nl